Koulukuva
Antti Avoranta

Ulkopolitiikan uusi suunta

Uutinen

Neuvostoliiton romahdettua kylmä sota päättyi. Vai päättyikö se sittenkään? Vastakkainasettelu idän ja lännen välillä vaikuttaa jatkuvan vieläkin. Neuvostoliiton myötä romahti myös kuitenkin eräs asia, jonka monet luulevat olevan vieläkin tätä päivää. Se oli Suomen puolueettomuus.

Suomi on valinnut puolensa, joka on länsi. On kuitenkin niitä ihmisiä, jotka sanovat, että Suomi on puolueeton maa, mitä en voi ymmärtää. Suomi ei voi olla puolueeton maa, sillä olemmehan osa Euroopan unionia. EU:n lisäksi Suomi on ollut enenevissä määrin yhteistyökuvioissa mukana Naton kanssa, ja Natohan on ilmiselvästi lännen juttuja. Emmehän me ole ryhtyneet Venäjän kanssa sotaharjoituksia tai puolustusyhteistyötä tekemään, toisin kuin Ruotsin ja Naton kanssa.

Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että olemme jo osa länttä. Koska Suomi on osa länttä, meidän pitäisi liittyä Natoon niin kuin monet muutkin länsimaat. Sillä tavalla voisimme osoittaa, että me kunnioitamme läntisiä arvoja, joihin kuuluvat esimerkiksi vapaus ja demokratia.

Naton jäsenyys olisi myös järkivalinta. Länsi ja Venäjä ovat samalla tavalla eri puolilla nykyäänkin kuin kylmän sodan aikaan Yhdysvallat ja Neuvostoliitto olivat aikanaan. Missä tämä vastakkainasettelu sitten näkyy? Miltä kuulostaisi esimerkiksi Syyria? Entä Ukraina? Venäjä on myös erittäin innokas vaikuttamaan trolleillaan ja muilla monilla keinoilla länsivaltojen vaaleihin saadakseen intressejään läpi. Naton jäsenyys olisi siis turvallisuuspoliittisessa mielessä hyvä ratkaisu, sillä Venäjä on aivan liian arvaamaton.

Tämänhetkisessä poliittisessa tilanteessa Suomi on jo valinnut puolensa. Jotta saisimme tämän leipomamme ulkopolitiikan kakun valmiiksi, meidän olisi aika liittyä Natoon. Venäjä on osoittanut aggressiivisuutensa esimerkiksi Ukrainassa ja Syyriassa, mutta myös yrittämällä vaikuttaa esimerkiksi vaaleihin Yhdysvalloissa. Aivan itsesuojeluvaisto kehottaa minua liittymään Natoon Venäjän arvaamattomuuden takia.

Aiommeko siis jämähtää Kekkosen aikaan vai tunnustaa uuden suuntamme ja osoittaa hyvän ymmärryksemme maailman menosta liittymällä Natoon?

Antti Avoranta
lukiolainen